יום שבת, 4 בספטמבר 2010

לקיים את כוכב נולד בירושלים – בשם השבת

  • רני יבין

גמר כוכב נולד צריך להתקיים בירושלים במוצאי השבת הקרובה. לכל זרם ולכל קהילה יהודית יש את הזכות לתת לשבת את הפרשנות שלה, כל עוד היא איננה כופה עצמה על אוכלוסיה אחרת

לא צפיתי בגמר כוכב נולד האחרון וגם לא בזה שלפניו. ילדיי שולטים טוב יותר ממני בשמות הזוכים המאושרים בתוכנית הריאליטי עתירת הרייטינג של ערוץ 2. למרות זאת אני תומכת בקיומו של גמר כוכב נולד הקרוב בירושלים.

בשבוע שעבר חשף "זמן ירושלים" כי החרדים מתנגדים לקיומו של גמר כוכב נולד בבריכת הסולטן במוצאי השבת בתחילת החודש הבא. לסיבה להתנגדות הם קוראים "חילול שבת". שוב, כמו בסוגיות רבות הקשורות לחברת הישראלית, בהם: גיור, נישואין ושבת – מחליטים החרדים מהי היהדות הנכונה וכיצד נכון ולא נכון לפעול על פיה.
שוב הציבור הפלורליסטי הלא חרדי בישראל, בהם חילונים, דתיים לאומיים, מסורתיים וזרמים אחרים ביהדות מוצאים עצמם ב'תוכנית ריאלטי' מתמשכת מייגעת ומיותרת לכאורה במדינה דמוקרטית - שם התוכנית :'מי יותר יהודי'.

השבת ניתנה לכל עם ישראל ואף לגרים שבתוכנו, לחרדים חלק גדול באחריות לכך שהשבת הפכה לסמל של מאבק ולדימוי של אבנים ושמשות מנותצות של מכוניות בירושלים. גם לנו – הציבור הפלורליסטי יש חלק באחריות: זנחנו את השבת, הפקרנו את ארון הספרים היהודי, ולא טיפלנו די בזהות היהודית שלנו במהלך הניסיון ליצור זהות ישראלית חדשה.

השבת איננה נחלתו של זרם זה או אחר ביהדות. השבת שייכת לכל העם היהודי, וזכותם של כל יהודי וכל קהילה יהודית לתת לה את הפרשנות שלהם. מעבר לכך, על כל היהודים לציין ולחגוג את השבת על שלל גווניה ופרשניותיה, זאת יחד עם הפרשנויות המסורתיות. ובמילים אחרות 'יש יותר מדרך אחת להנות מהשבת'.

בימים האחרונים אנו עוסקים בבית המדרש אלול בהכנת תוכניות הלימודים לשנה הבאה עלינו לטובה. נושא הלימוד בבית המדרש המתחדש, מסגרת הלימוד המרכזית באלול , הוא השבת. במסגרת ההכנות אנו לומדים יחד את המקורות היהודיים הרבים העוסקים בשבת, החל מסיפור בריאת העולם בפרשת בראשית, דרך השבת כפי שהיא עולה מהמשנה, התלמוד, מעולם ההלכה וכלה בשבת הישראלית בקיבוץ ובמושב בשנים הראשונות של הציונות ועד לשירים וסיפורים של ימינו אנו, כפי שהיא משתקפת ביצירות התרבות הישראליות העכשוויות.

לשבת היבטים חברתיים ומשפחתיים רבים: היא בראש ובראשונה זמן המוקדש למנוחה, זמן בו האדם עושה לביתו, למשפחתו בקהילתו. השבת היא אירוע חברתי שוויוני, בו כולם אינם עובדים, בו כל אחד בוחר כיצד לצקת את התוכן שלו ליום המנוחה.
לצערנו, הפרשנות הניתנת לשבת על ידי העסקנים הדוברים היום כנגד כוכב נולד, היא פרשנות צרה ההופכת את השבת לזמן מוחמץ ומפוספס. יש מי שהפכו את השבת לחגיגה של איסורים, רוקנו אותה מכל מימד רוחני וחברתי רגוע ובמקום זאת הם מעדיפים לעסוק בשאלות טכניות, זרות, מנוכרות המביאות בסופו של דבר לאיסורים אבסורדיים, אותם תקצר היריעה מלתאר.

בבית המדרש אלול אנו סבורים כי המקורות היהודיים, בכללם אלה הקשורים לשבת, אינם נחלתו של פלג זה או אחר. המקורות ניתנו לעם היהודי כולו והשבת שבכללם היא גם המתנה שלנו לעולם. אם אלפים מתושבי הארץ וירושלים יבחרו לחגוג את צאתה של השבת באירוע גמר כוכב נולד – הרי שזוהי השבת שלהם: אירוע של חגיגה מוזיקלית, אירוע של 'עליה לרגל' לירושלים, אירוע קיץ של צעירים ונוער, אירוע החשוב למוזיקאים רבים שלעיר ירושלים יש ייצוג מכובד בין המפורסמים שבהם כיום ועלינו לשמוח בכך.
אנו, תושבי העיר, צריכים לקחת חלק בשאלה כיצד אנו רוצים שתיראה השבת בעיר שלנו. כיצד יכולה להתקיים בירושלים שבת בה כל אוכלוסיה נהנית ממנה על פי דרכה מבלי שהיא פוגעת וכופה עצמה על אוכלוסיה אחרת. ירושלים היא העיר שייצרה את מספר הארגונים והזרמים הרבים ביותר בחדשנות היהודית בארץ ולאורך שנים מאידך היא העיר המובילה בישראל במצעד החיכוכים והעימותים בסוגיות דת ומדינה. הגיע הזמן שירושלים תהפוך למה שהיא באמת: העיר ממנה יוצאת הבשורה של התחדשות יהודית.

הכותבת היא מנכ"לית בית המדרש אלול. המאמר המלא פורסם באתר החדשות NRG.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה