יום שלישי, 17 באוגוסט 2010

מכתב לראש העיר: "כל קהילה צריכה לקיים את השבת על פי הבנתה"


ו' אלול תש"ע
16.8.2010
לכבוד
ראש עיריית ירושלים
מר ניר ברקת

שלום רב,

הנדון: קיום גמר 'כוכב נולד' בבריכת הסולטן

כבוד ראש העיר, בשבוע שעבר התבשרנו כי גורמים חרדים, בהם גם חברי מועצה, מתכוונים להיאבק בקיומה של גמר התוכנית כוכב נולד בבריכת הסולטן בירושלים. לטענתם, קיום האירוע במוצאי שבת יגרום למה שהם מכנים "חילול שבת".

אנו סבורים כי השבת איננה נחלתו של זרם זה או אחר ביהדות, השבת שייכת לכל העם היהודי, אנו מאמינים כי כל איש ואישה וכל קהילה צריכים לקיים את השבת על פי הבנתם ובמרחב הציבורי לשמור על מנהג המקום.

קיומו של אירוע במוצאי שבת אינו פוגע כלל בשבת ולא במנהג המקום נהפוך הוא!

בימים האחרונים עוסקים בבית המדרש אלול בהכנת תוכניות הלימודים לשנה הבאה עלינו לטובה. הנושא הנלמד במסגרת המרכזית שלנו 'בית המדרש המתחדש' הוא - השבת.

במסגרת ההכנות אנו לומדים מקורות יהודיים רבים העוסקים בשבת, החל מסיפור בריאת העולם בפרשת בראשית, דרך השבת כפי שהיא עולה במשנה, בתלמוד, בעולם ההלכה וכלה בשבת הישראלית, כפי שהיא משתקפת ביצירות התרבות מראשית הציונות ועד לשבת הישראלית היום.

מתוך המקורות כולם מתגלה עולם יהודי עשיר רב פנים וקולות, בו השבת מככבת בשלל גווניה והיבטיה. השבת, מצטיירת בהם בראש ובראשונה כזמן המוקדש למנוחה, זמן בו האדם משקיע בביתו, במשפחתו ובקהילתו. היא אירוע חברתי שוויוני, בו כולם אינם עובדים, וכל אחד בוחר כיצד לצקת בה את התוכן שלו.

לצערנו, הפרשנות הניתנת לשבת על ידי מי שכביכול קמים ל'הגן' עליה ויש לומר על היהדות בכלל, היא פרשנות צרה ההופכת את השבת לזמן מוחמץ ולמוקד של מריבה במקום של רוגע ופיוס.

שמו של בית המדרש 'אלול – אלו ואלו' נגזר מהדיון התלמודי בין בית הלל לבית שמאי כאשר בעיצומו של ויכוח עז יצאה בת קול ואמרה 'אלו ואלו דברי אלוהים חיים והלכה כבית הלל'. דווקא ה'בית' המתון זכה שהלכה תקבע כמותו. זהו בית מדרש של חילונים ודתיים אנשי ימין ושמאל הלומדים יחדיו ומבקשים ביחד להגיע להבנות חידושים ויצירה יהודית. אנו מזמינים אותך ואת חברי המועצה דתיים וחילוניים לבוא וללמוד איתנו ולראות כי 'הדבר אפשרי' ללא כפיה ומלחמות מיותרות.

אנו מחזקים את ידיך בהעלאת חיי התרבות בירושלים על המפה של בני נוער, צעירים וציבור רחב מכל הארץ ומחוץ לה.בברכה


רֹני יבין,
מנכ"לית בית המדרש אלול

תגובה 1:

  1. כל יהודי מצווה לשמור על השבת באופן פרטי, אך אנו ג"כ מצווים לנסות למנוע חילולי שבת. אירוע ציבורי שמתקיים במוצאי שבת פוגע בשבת, שהרי בעקבות כך ברור לנו שיחחלו את השבת, ולכן כל אחד מאיתנו מחוייב לנסות למנוע אירוע כזה! אף אחד לא מנסה לריב, הדבר היחיד שמנסים פה הוא, לנסות למנוע חילול שבת בפהרסיא! אני מתפלא על מנכ"לית בית המדרש, שלא זו בלבד שהיא מנכ"לית, אלא שהיא גם עורכת עכשיו תוכנית לימוד לענייני שבת, שכותבת כזה מכתב המראה את הערך שלה והחשיבות שלה כלפי השבת !

    השבמחק