יום שני, 15 בנובמבר 2010

דמות הקומיקס "בבא" קמה לחיים בקהילת אלול במצפה רמון


מאת אילנית יהודה, מנחת קהילת אלול במצפה רמון

כיצד ניתן לרענן את הפנייה למקורות בדרך שאינה שגרתית? כיצד ניתן להעצים את החוויה מן המפגש? כיצד ניתן לפנות לקהלי יעד שונים? כיצד ניתן לשלב אלמנטים של הומור? שאלות אלו ואחרות, אין ספק בידי, מעסיקות כל מנחה של בית המדרש. אני שמחה לומר שעלה בידנו להשיג את המטרות הללו (ואחרות) בערב אישי ויוצא דופן שבו התארח המאייר שי צ'רקה במצפה רמון.

שי צ'רקה הוא אמן קומיקס פורה, שיצר דמות לא יוצלחית, העונה לשם "בבא" ושתל אותה אי שם בתקופת המשנה. בערב זה חשנו שתקופת המשנה מעולם לא היתה קרובה אלינו יותר ושדמותו של "בבא" שעמדה בלב הדיון היא מקור להזדהות, קרוב לבבות ויצירת אמפטיה בכל זמן ומקום.

הערב הפגיש בין דתיים לחילוניים ובין הורים לילדים (מכיתה ד' ומעלה) שהצטרפו לראשונה למעגל פעילותינו. בחרנו בילדים בוגרים על מנת לאפשר שיח בעל עומק מול המתארח ומול ההורים שהיו פעילים בהובלת השיחה. ניתן לומר שהחלטה זו גרמה לכך שהערב אפשר לנוכחים, ללא תלות בגילם, לפתוח צוהר משמעותי לשפתו המרתקת וחוצת הגבולות של האיור.

הפרשנות שיוצרת עבודתו של צ'רקה (שאייר און-ליין, מהלך כל המפגש) למקורות גרמה לקהל להיכנס לעולמם של תורה ומדרש מזווית משעשעת מצד אחד, אמנותית מצד שני, הפתוחה תמיד לדיאלוג. הערב זכה להצלחה רבה ומילות תודה והוקרה נשמעות ממגוון הקשת הקהילתית של היישוב.

ברצוני לציין כי אנו מקיימים ערבים מסוג זה באופן רציף החל משנת תש"ע. בית המדרש פועל במתכונת של אירועים קהילתיים הפתוחים לקהל הרחב – במצפה רמון וביישובי הסביבה. אירועים אלו מאפשרים הרחבה של מעגל הנהנים מן הפעלות האלולית, מזמנים מפגש בין עולמות שונים, מעלים מתוך עצמם לימוד, דיבור וחוויה שלא היתה מתאפשרת בדרך אחרת.

המפגשים מתקיימים בשיתוף המועצה המקומית, המתנ"ס והספרייה הציבורית.

אני תקווה שפעילותו המבורכת של בית המדרש תחדש ימיה במחוזותינו תמיד ושמפגשים מסוג זה ימשיכו להיות חלק מהותי ובלתי נפרד מחיי הקהילה.

תגובה 1:

  1. איזה יופי, כל הכבוד. בעיני, הקומיקס הוא אחת הדרכים הנפלאות והמשעשעות לפרשנות מקורית של הספרות המסורתית, פרשנות טרייה שכבר ניתנה בסיני למשה ולארט ספיגלמן ולדודו גבע ושי צ'רקה ולכולנו, עם המון פוטנציאל שעוד לא מומש, בדיוק כמו קולנוע ועוד מדיומים חדשים שמשה רבינו לא ראה אפילו כשזכה לבקר בבית המדרש החדשני של רבי עקיבא...

    השבמחק